De motor achter een groeibedrijf

10 december

Emma Handson heeft voor de vierde keer achter elkaar een FD Gazellen Award gewonnen. We horen daarmee dus al vier jaar bij de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Wat is de kracht van het bedrijf en hoe behoud je die kracht in een groeiende organisatie? Franka van Dommelen, directeur van Emma Handson, vertelt hoe haar rol in de loop der jaren is veranderd.

Franka is al sinds 2008 betrokken bij Emma Handson. Ze heeft de groei dus helemaal meegemaakt en daar zelf ook een grote rol in gespeeld. Hoe gaat dat? “Ja, er is echt veel veranderd”, weet Franka. “Vroeger deed ik veel zelf: bellen, acquisitie, marketing, tegenlezen. Koude acquisitie lag heel ver van mij af, maar we moesten als bedrijf bestaansrecht opbouwen en dus vooral in beeld zijn. Dan ga je er gewoon voor.” Ze vertelt over een groeimoment: “Op een gegeven moment konden we een grote klant gaan bedienen, maar ik twijfelde of we dat aankonden. Toch heb ik ja gezegd. Ik heb zzp’ers aangenomen en zelf in mijn vakantie tegengelezen. Ook collega’s hebben die periode veel extra gewerkt, zodat we het samen voor elkaar kregen. Dit was onze kans om ons verder op de kaart te zetten en het zorgde voor veel werk. En helemaal fijn: deze klant werkt nog steeds met ons samen!”

Meer dan 50 medewerkers

Dit, evenals vele andere klanten, de inzet van collega’s en genomen beslissingen, hebben hun vruchten afgeworpen. Emma Handson heeft inmiddels meer dan 50 medewerkers en 2 managers die de directe aansturing doen. Franka: “Toen we de 50 medewerkers passeerden, heb ik daar echt wel over nagedacht: wil je wel zo groot groeien dat je niet meer alles zelf kan doen en alles zelf in beeld hebt? En ja, ik wilde toch groeien. Als we stilstaan, vrees ik dat we de dynamiek gaan verliezen. Die energie, uitdaging en levendigheid heb ik zelf nodig, maar ik wil ook ontzettend graag andere mensen blijven helpen. Door ze als klant te verwelkomen of door nieuwe collega’s een baan te geven. Verandering hoort daarbij.”

Loslaten

Groeien betekent dus ook een beetje loslaten. “Dat is misschien het moeilijkste”, geeft Franka toe. “Ik ben nu naast ondernemer ook manager. Ik was degene die alles regelde. Nu zijn er ook andere collega’s en verschillende afdelingen die in de weekstart vertellen wat er gebeurt. Ik ben meer op de achtergrond bezig. Maar ik moet er wel voor zorgen dat de filosofie gevoed blijft in de organisatie. Dat iedereen voelt dat we creatief en actief moeten blijven en dat het niet vanzelf gaat.”

Creativiteit

Wat is die filosofie dan? De motor achter de groei? Franka: “Creativiteit en denken in mogelijkheden. Onze Emma’s staan continu ten dienste van de klant. Nee zeggen is geen optie. We zijn gegroeid omdat we creatief nadachten hoe we klanten konden helpen: wat kunnen we echt voor jou betekenen? Wanneer ben je echt geholpen? Ik zie gelukkig ook dat collega’s dit meenemen. Ik ben er heel trots op dat collega’s (in)werkmateriaal doorontwikkelen, dat ze met nieuwe ideeën komen en dat ze zo betrokken zijn en hun verantwoordelijkheid nemen. Door te bouwen aan het bedrijf van onze klanten, bouwen we aan ons bedrijf. Dat samen doen, geeft mij de meeste energie!”

Toekomst

Waar gaat Emma Handson naartoe? “Daar ben ik ook heel benieuwd naar!”, reageert Franka enthousiast. “Ik vind het een mega‑interessant proces, al die veranderingen. Ik heb ook niet per se een einddoel. We hebben ons bestaansrecht bewezen en dan bestaat het risico dat we achterover gaan leunen. Dat wil ik voorkomen: we moeten elkaar scherp houden en altijd denken in mogelijkheden, niet in beperkingen. Onze missie is ‘wij maken een succes van jouw dag’, dus dat streven we iedere dag na!”

Extra mooi vindt ze het dat ze met het geld dat verdiend wordt, weer heel gericht anderen kan helpen. “Zo begeleiden we actief een aantal leerlingen middels een door onszelf opgezette campagne met huiswerkbegeleiding en zijn we een pilot gestart met Kletsmaatjes. Op die manier kunnen we ook anderen vrijwillig helpen met hun taalontwikkeling.”

Lachend voegt Franka toe: “Tegenwoordig kan ik op mijn telefoon op elk moment zien wat de omzet is, maar ik wil geen manager zijn die alleen maar op cijfers stuurt. De mensen en nieuwe ontwikkelingen, daar haal ik mijn energie uit en dat is onze kracht. Als het nodig is, spring ik bij in het operationele proces en neem ik weer gewoon de telefoon mee op!”

Emma Handson denkt ook graag creatief met je mee. Waarmee bent jij geholpen? Laat het ons weten, dit kan door dit kan door te bellen naar (073) 747 00 54, te mailen naar info@emmahandson.nl of klik hier. We gaan graag de samenwerking met je aan!

Benieuwd naar wat we allemaal voor jou kunnen betekenen?