Apps die je werk makkelijker maken

22 februari

Lang leve de techniek! Er zijn ontzettend veel apps die je werk makkelijker kunnen maken. Die eindeloze hoeveelheid maakt het echter ook lastig kiezen. Welke apps heb jij nodig? Spoileralert: dat ga je in deze blog niet ontdekken. Wat voor de een goed werkt, vindt de ander helemaal niets. Wat we wél kunnen vertellen, is wat voor soort apps je voor je werk kunt gebruiken en welke apps daarin populair zijn. Als je weet dat er een app is voor iets wat jij misschien op een ingewikkelder manier doet, kun je gericht zoeken in het aanbod. Zo maak je jouw (werk)leven een stuk leuker! En natuurlijk denken we graag met je mee.

Apps voor veilig werken

Als je denkt aan apps die je werk makkelijker maken, is een app als Authenticator misschien niet de eerste waaraan je denkt. Als je een app voor multifactorauthenticatie (MFA) moet gebruiken om in te loggen, vind je dat waarschijnlijk vooral vervelend, omdat het weer een extra stap is. Toch brengt zo’n app veel gemak. Juist door die extra stap is inloggen met MFA veel veiliger. Je werkt in een beveiligde omgeving, waardoor de kans op beveiligingslekken een stuk kleiner wordt. En je kunt je wel voorstellen hoeveel gedoe en ongemak zo’n beveiligingslek oplevert. Denk daar maar aan, de volgende keer dat je zo’n app gebruikt. Die is er niet voor niets. Werk jij nog niet met MFA? Dan is het zeker de moeite waard je erin te verdiepen.

Apps voor je e-mail en agenda

Nog zo’n app die zo gewoon is dat je hem bijna zou vergeten: de Outlookapp voor e-mail en agenda. Als je uitgaat van goed agendabeheer, werk je een stuk efficiënter. Gebruik je agenda daarom niet alleen om afspraken te noteren, maar richt je hele dag ermee in: met focustijd, reistijd, voorbereidingstijd en uitwerktijd. De Outlookapp geeft meldingen als je dat wilt, zodat je niets meer vergeet. Handig toch? Alles wat je zelf niet meer hoeft te onthouden, creëert ruimte in je hoofd voor iets anders.

Apps voor je takenlijst

Die handige Outlookapp kun je ook gebruiken om een takenlijst aan te maken. Daarnaast zijn er verschillende apps die speciaal voor dat doel zijn gemaakt. Welke voor jou het handigst is, is afhankelijk van of je alleen of met een team werkt en wat je zelf praktisch vindt. Voorbeelden zijn:

  • Todoist voor een simpele to-dolijst;
  • Remember the Milk met een beetje humor;
  • Evernote als digitaal notitieboekje;
  • Trello als digitaal kanbanbord;
  • Asana als compleet projectmanagementsysteem.

Als een papieren to-dolijst voor jou werkt, is dat ook helemaal prima. Bedenk wel: welke manier je ook kiest, zorg dat al jouw taken op één plek zijn verzameld, zodat je één overzicht hebt en niet hoeft te schakelen. Zo werk je een stuk efficiënter.

Apps voor vergaderen

Anderhalf uur in de file voor een vergadering van een uurtje? Dat is zó pre-corona! Inmiddels weten we dat zo’n vergadering prima digitaal kan, via bijvoorbeeld Microsoft Teams. De vergaderstukken heb je overal bij de hand dankzij vergaderapps als iBabs of OurMeeting. Dat scheelt een hoop tijd! Als je de vergadering vervolgens opneemt of een notulist laat aansluiten bij de (digitale) vergadering, kan de notulist de vergadering daarna voor je uitwerken. Zo heb je daar ook geen omkijken meer naar en kun jij direct met je acties uit de vergadering aan de slag.

Apps voor het maken van rapporten

Is het maken van rapporten naar aanleiding van cliëntgesprekken onderdeel van jouw werk? Dan kan het handig zijn een opname te maken van die gesprekken via de standaardapp op je telefoon. Op die manier vergeet je niets van het gesprek dat je hebt gehad, en kun je het later op je gemak uitwerken. Nog handiger is het om je rapporten in te spreken in Emma’s Mobiel Dicterenapp. Je maakt één keer afspraken met ons over hoe jij je rapporten graag ziet en vanaf dat moment kun je de app gebruiken. Je spreekt je dictaten in en verstuurt ze via de app direct naar Emma Handson. Het uitgewerkte en opgemaakte rapport ligt dan binnen de afgesproken tijd in je mailbox, klaar om direct naar je klant te versturen. Ideaal, toch?

Apps voor marketing

Hou jij je bezig met marketing? Dan kun je niet zonder de app van Google Analytics om altijd te weten hoe je acties presteren. En ken je Hootsuite al? Daarmee kun je posts op heel veel socialmediakanalen tegelijk vooruit inplannen. Da’s nog eens handig! Dan hoef jij niet meer op je vrije dag in te loggen om een inhaakpost te plaatsen. Is er iets in het nieuws waar je direct iets mee wil? Dan kun je via de apps van de social media direct vanaf je telefoon alsnog een post plaatsen.

De weg uit het doolhof

Heb jij de juiste apps voor jou en je werk al gevonden? Of kun je nog wel wat hulp gebruiken? Het is goed om te ontdekken hoe jij slimmer kan werken. Als je zelf het overzicht mist, helpen wij je dat graag te vinden. Onze adviseurs kijken met je mee, analyseren jouw manier van werken en geven praktische en persoonlijke tips waarmee je direct aan de slag kan. Neem gerust contact op voor meer informatie.

Benieuwd naar wat we allemaal voor jou kunnen betekenen?