Zzp’er zoekt hulp

23 maart

Help! Als zzp’er denk je dit vast wel eens. Er is zoveel te doen en zo weinig tijd. Bovendien wil je je tijd graag besteden aan jouw corebusiness, maar stiekem zijn er steeds meer taken bij gekomen: je website bijhouden, posten op social media, facturen versturen, telefoontjes opnemen en die overvolle mailbox bijhouden. Als je graag hulp wilt, maar niet weet welke, denkt Emma adviseert graag met je mee. Adviseur Karen vertelt hoe zij zzp’ers kan helpen.

Hulp

Karen vertelt: “Ondernemers komen soms letterlijk met die vraag naar ons toe: ‘Ik kom amper nog toe aan mijn echte werk. Wat kan ik anders doen en wat kunnen jullie van me overnemen?’ Dat is precies waar Emma adviseert over gaat. Wij helpen vanuit de kennis die wij hebben van ondersteuning om overzicht te creëren bij de ondernemer over wat die persoon nodig heeft.”

Effectiever werken als zzp’er

Vaak zijn de lopende zaken wel op orde, maar de zzp’er zou meer tijd willen hebben voor strategische ontwikkeling van het bedrijf. Daarvoor is meer effectiviteit nodig. “We geven daarvoor een-op-eencoaching voor persoonlijke effectiviteit”, vertelt Karen. “Dat gaat van praktische hulp bij het ordenen van e-mail en agenda tot leren wanneer je het beste afspraken kan plannen. Als je van jezelf weet dat je ’s morgens heel effectief bent, kun je beter op die tijd doorwerken en na de lunch een overleg plannen. Dat is voor iedereen anders.”

Analyse

Werk je al effectief, maar mis je nog overzicht, dan kan Karen dat voor je creëren. “Ik doe een analyse van alle processen die binnen een bedrijf plaatsvinden”, legt Karen uit. “Welke aanvragen van klanten komen binnen en hoe geef je daarop antwoord? Het kan heel verhelderend zijn om op papier te zien dat er bijvoorbeeld informatieaanvragen, adviesaanvragen en koopaanvragen binnenkomen. Als je die stromen splitst, kun je kiezen voor het afhandelen van één stroom tegelijkertijd in plaats van continu te moeten schakelen.”

Werken aan een doel

Bij de verbeteringen die Karen voorstelt, houdt ze altijd voor ogen wat de langetermijndoelen van de ondernemer zijn. “Het is heel belangrijk om te achterhalen waar iemand naartoe wil”, benadrukt Karen. “De keuzes die je nu maakt in het anders aanpakken van je ondersteunende processen moeten in dienst staan van jouw doelen. Je kunt een archief opnieuw inrichten, maar als de informatie daarin niet past bij je doel, kun je er ook voor kiezen die informatie niet te bewaren. Dan kan het van je to-dolist af om een nieuwe mappenstructuur te maken.”

Weten wat je kunt uitbesteden

Het blijkt dat mensen niet altijd weten welke taken ze kunnen uitbesteden. Karen: “Zo zijn er vaak klanten die niet weten dat je ook voor een paar telefoontjes per week hulp kan inschakelen. Andere klanten gebruiken wel de telefoonservice, maar weten niet dat laten redigeren ook mogelijk is. Zoals die ondernemer die ‘iets’ wilde met whitepapers die waren verouderd. Het was zijn droom om een kennisplatform te realiseren, dus die whitepapers pasten bij zijn doel. Toen heb ik geadviseerd die whitepapers te laten redigeren. Emma Handson biedt die praktische hulp ook. Daar was hij snel mee geholpen en heel blij mee.”

Advies en praktische ondersteuning

Om te voorkomen dat mensen denken: Emma Handson geeft advies om vervolgens extra dienstverlening af te laten nemen: dat is zeker niet het geval. “Het adviestraject staat los van de PA-werkzaamheden die Emma Handson ook aanbiedt”, legt Karen uit. “Wij kunnen advies geven, omdat we alles weten van ondersteuning, maar een ondernemer is niet verplicht om die dienstverlening ook bij ons af te nemen. Sterker: het kan zijn dat overzicht voor de ondernemer voldoende blijkt om rust in het hoofd te creëren. Wij helpen vooral met het in kaart brengen van wat voor jou randzaken zijn, zodat jij de keuze hebt om die uit te besteden.”

Gesprekspartner op niveau

Daar stipt Karen meteen de toegevoegde waarde van het adviestraject aan: “Er is zoveel mogelijk op het gebied van ondersteuning”, zegt Karen. “Emma Handson heeft daarover heel veel kennis in huis. Al onze medewerkers hebben verschillende achtergronden. Er is dus meer mogelijk dan de klant misschien weet of denkt. Daarin bieden wij als adviseur hulp. We geven dus inzicht in welke praktische hulp er is, zoals redigeren of de inzet van een PA, maar zijn ook gesprekspartner op gebieden als hr en marketing. Juist voor een zzp’er, die het normaal allemaal alleen moet uitzoeken, is dat een waardevolle inbreng.”

Kun jij als zzp’er wel advies gebruiken over welke ondersteuning jij nodig hebt? Met Emma adviseert kijken we graag met je mee. Ieder bedrijf is immers anders. Vraag ons naar de mogelijkheden. Neem contact op via info@emmahandson.nl, telefonisch via (073) 747 00 54 of klik hier voor direct contact.

Benieuwd naar wat we allemaal voor jou kunnen betekenen?