Efficiënter werken? Emma adviseert!

15 juni

Als je merkt dat je dagen te vol raken en je je ambities niet goed kunt verwezenlijken, heb je hulp nodig. Maar welke hulp is dat dan? De inzet van een collega, een assistent of tijdelijk advies hoe het beter kan? Kortom, je wilt efficiënter werken. Met 30 jaar ervaring op het gebied van alle mogelijke vormen van ondersteuning is het niet gek dat Emma Handson hét aanspreekpunt is om hierop de juiste antwoorden te vinden.

Emma adviseert: slimmer werken

Directeur en adviseur Franka legt uit waarom ze met de dienst Emma adviseert is begonnen: “Ik spreek veel ondernemers en er zijn er genoeg die vragen over ondersteuning of efficiënter werken hebben. Sommigen ervaren zelf dat ze assistentie nodig hebben en anderen hebben dit advies gekregen via een coach of organisatieadviseur. Ze weten alleen niet hoe je die hulp concreet maakt. Juist daar helpen wij je bij.”

Inhoudelijke hulp inschakelen… of niet?

Als iemand hulp nodig heeft, is de eerste reactie vaak om iemand in te huren voor inhoudelijk werk, omdat je daarvoor zelf niet genoeg tijd hebt. “Het nadeel daarvan is dat alle randzaken bij jou blijven liggen”, legt Franka uit. “Terwijl de meesten juist met hun werk zijn begonnen, omdat ze klanten willen helpen en het inhoudelijke werk willen uitvoeren. Niet om met die randzaken bezig te zijn. Vaak hebben ondernemers niet eens door hoeveel taken dat zijn en hoeveel tijd dat kost. Alles loopt door elkaar en mensen hebben vaak het idee dat ze iets net zo snel zelf kunnen doen.”

Minder tijd besteden aan randzaken

Tijd lijkt af en toe wel te ‘verdwijnen’. “Als ik aan iemand vraag hoe een werkdag eruitziet, heeft diegene vaak geen idee”, vertelt Franka. “Wij kijken dan met iemand mee en bieden direct praktische hulp. Wat kan worden geautomatiseerd en werk je op de manier die voor jou het handigst is? Je leert welke taken je de meeste tijd kosten, hoe je je werkdag zelf slimmer kunt inrichten, hoe je programma’s als Outlook en Office slimmer kunt gebruiken en hoe je die kunt inzetten als ondersteuning voor je werk. We helpen je uitvinden wat je zelf slimmer kunt doen en waar je misschien beter hulp voor kunt inschakelen.”

Advies zorgt voor de juiste hulp

Het is niet zo dat Emma adviseert een ‘leadgenerator’ is voor Emma Handson, dat zelf natuurlijk ook personal assistants (PA’s) als dienst aanbiedt. “Nee, hoor!”, lacht Franka. “Een cursus Slimmer werken kan ervoor zorgen dat je helemaal geen assistent nodig hebt! Of je schakelt bijvoorbeeld je nichtje in om je werk uit handen te nemen. Het is dan wel belangrijk om kaders te schetsen. Veel, vooral creatieve, ondernemers denken genoeg te hebben aan ‘doe dat even’. Maar zo werkt het niet: dan gebeurt het wel, maar niet altijd op de manier waarop je het wilt. Dus ook als je iemand anders voor het werk inschakelt, zorgen wij er met ons advies voor dat je daar optimaal van kan genieten. Een assistent moet onderdeel worden van wat je aan het doen bent en kan zo proactief meedenken.”

Op weg naar winst

Een adviestraject is altijd maatwerk. “Na een adviestraject heb je een overzicht van de actuele status van jouw werkbeleving en werkinrichting én weet je welke stappen nodig zijn om verder te kunnen”, vat Franka samen. “Dat kan de inzet van een assistent zijn, maar dat hoeft niet. Doel is altijd dat dit adviestraject, een cursus Slimmer werken of de inzet van een assistent zichzelf terugverdient: doordat je meer omzet maakt of doordat je tijd wint met efficiënter werken.”

Tip: direct aan de slag

Emma Handson zou Emma Handson niet zijn als je niet direct zelf aan de slag kan. Franka: “De eerste stap is om inzicht te krijgen in je werkdag. Mijn tip is daarom: stel jezelf bij alles wat je doet de volgende vragen: moet ik dit zelf doen, wil ik dit zelf doen en ben ik degene die dit het beste kan? En als het antwoord op een of meerdere vragen nee is, turf je dat voor jezelf, ook als je erover twijfelt. Je krijgt dan inzicht in hoe vaak jouw specifieke kennis echt nodig is voor een taak. Doe dit een week: appje sturen, e-mailen, afspraken plannen. Vaak blijkt dan dat je best wel veel streepjes hebt gezet. Als je die taken vervolgens categoriseert, weet je al deels waar jouw tijd heen gaat. Wij helpen je daarna graag om overzicht te creëren én de oplossing te vinden.”

Efficiënter werken dankzij Emma Handson

Wij zeggen niet voor niets: iedere organisatie verdient een Emma! Kun jij advies gebruiken om te ontdekken of je een assistent nodig hebt? Emma adviseert helpt je graag met efficiënter werken. Neem contact op via onze website of bel direct met een van onze collega’s op 073 747 00 54.

Benieuwd naar wat we allemaal voor jou kunnen betekenen?