Ontzorgen: zo doe je dat
2 november
Ontzorgen. Bij veel tekstschrijvers roept het allerlei gevoelens op. En meestal zijn die niet positief. Deze term nooit meer gebruiken dan? Wij vinden dat ontzorgen wél kan. Omdat wij de klant écht ontzorgen. Zelfs een klant die zelf zijn klanten ontzorgt.
Betekenis
Allereerst helpen we een misverstand uit de wereld: ontzorgen is een prima Nederlands woord. Zowel op Woordenlijst.org (het online Groene Boekje) als in de online Van Dale is het werkwoord terug te vinden. Inclusief vervoegingen en betekenis. Sterker nog: Van Dale geeft aan het woord al in 2006 te hebben toegevoegd. Dat het relatief nieuw is, klopt dus, maar dat het ‘niet bestaat’ zeker niet. De belangrijkste betekenis van ontzorgen is ‘de zorgen wegnemen van …’
Probleem
Wat is dan het grote probleem met het woord? Waarschijnlijk dat het te pas en – vooral – te onpas wordt gebruikt. Elk bedrijf lijkt tegenwoordig zijn klanten te ontzorgen. En ergens is dat ook wel zo. Je schakelt een bedrijf in voor iets wat je zelf niet kunt. Als zo’n bedrijf dat dan voor je oppakt, heb je een zorg minder. Maar is dat echt ontzorgen?
Ontzorgen door Emma Handson
Voor ons gaat ontzorgen een stap verder. Onze medewerkers helpen met problemen die mensen zelf soms niet concreet kunnen maken. Klanten komen tijd tekort en zijn vaak bezig met zaken die ze beter kunnen uitbesteden. Op zo’n moment springen wij in; wij laten hen inzien wat voor hen randzaken zijn en wat wij dus kunnen oppakken. Dat is die stap extra die van ‘zorgen’, ‘ontzorgen’ maakt.
ABB
Een van de klanten die wij al jarenlang ontzorgen, is ABB, het Algemeen Bestuursbureau voor Pensioenfondsen, een klant die nota bene zelf zijn klanten ontzorgt. “Het is een rotwoord”, erkent directeur Bram Bogaard van ABB. “Maar het zegt wel precies wat we doen.” Hij legt uit: “Wij richten ons op bestuursondersteuning van pensioenfondsen. Wij regelen de bijzaken voor het bestuur, zodat het bestuur zich kan richten op zijn hoofdtaak. Wij willen daarbij naast het bestuur staan. Niet ‘u vraagt, wij draaien’, maar ontzorgen. We streven daarbij naar een langetermijnrelatie met het bestuur.”
Stapje extra
Wat Bram vertelt, klinkt ons bekend in de oren. Het is namelijk precies hoe Emma Handson haar taak ziet en – onder meer bij ABB – aantoonbaar waarmaakt. ABB besteedt het notuleren van vergaderingen al jaren uit aan Emma Handson en schakelt ook onze PA-diensten (personal assistants) in als dat nodig is. We zijn allebei blij met deze langetermijnsamenwerking, die goed werkt omdat veel van onze kernwaarden, zoals flexibiliteit, betrokkenheid en professionaliteit, overeenkomen. “Jullie notulisten hebben kennis van zaken, wat het notuleren heel efficiënt maakt”, bevestigt Bram. “En jullie zijn inderdaad heel flexibel, zodat we altijd op jullie kunnen rekenen. Dat sommige notulisten zelfs acties direct in het informatiesysteem van het bestuur zetten, is net dat gewenste stapje extra en wij vertrouwen dat jullie helemaal toe.”
Corebusiness
Waarom ABB Emma Handson ooit inschakelde? “Dat is heel simpel”, vindt Bram. “Wij houden ons graag bij onze corebusiness en dat is niet notuleren.” Nog zo’n ‘mooi’ woord: ‘corebusiness’. Ieder bedrijf en iedere ondernemer heeft een hoofdtaak waar diegene het allerbeste in is. “Voor ons is dat bestuursondersteuning”, legt Bram uit. “De bestuursregisseur – zo noemen wij de hoofdverantwoordelijke voor een pensioenfondsklant – moet tijdens een vergadering vragen van de voorzitter kunnen beantwoorden over processen en wie waarvoor verantwoordelijk is. Een bestuursvoorzitter hoeft dat niet precies te weten; daar zijn wij voor. En wij kunnen niet adequaat reageren als we moeten notuleren. Zo doen we allebei waar we het beste in zijn.”
Assisteren, notuleren en rapporteren
Want laat dat notuleren nu precies tot onze hoofdtaak van brede zakelijke ondersteuning behoren! Net als assisteren, rapporteren en redigeren. Emma Handson is dé specialist op het gebied van notuleren voor pensioenfondsen. En in het brede plaatje weten we precies de juiste diensten aan te bieden door de ‘vraag achter de vraag’ te achterhalen. Net zoals we al jaren doen voor ABB: we willen allebei dat onze klant aan het eind van de dag een glimlach op het gezicht heeft. “Altijd”, bevestigt Bram, “net als aan het begin van de dag. We zijn blij dat jullie de flexibiliteit bieden die in deze tijden zo noodzakelijk is en dat we precies weten wat we aan elkaar hebben. We zijn allebei onderdeel van het ecosysteem van pensioenfondsen en dat ontzorgt die klanten gewoon compleet!”
Wil jij als bedrijf ook écht ontzorgd worden? We verrassen je graag! Neem contact op via info@emmahandson.nl, telefonisch via (073) 747 00 54 of klik hier voor direct contact.