Hoge werkdruk? Zo verlaag je de werklast!

23 december

E-mails, telefoontjes, to-dolijsten. Ze vragen allemaal continu om je aandacht. Alles moet gebeuren, liefst direct en ook nog door jou. Maar is dat wel zo? Vraag jezelf af: moet ik dit nu doen? Heb jij last van een hoge werkdruk?

Moet ik dit nu doen?

‘Moet ik dit nu doen’ is een mantra die steeds meer mensen gebruiken om de werkdruk te verlagen. En nee, dat betekent niet dat je je werk afschuift of helemaal niet meer doet. Het betekent wel dat je de juiste prioriteiten stelt en uitvindt of jij de beste persoon bent om dit werk direct uit te voeren.

Zo werkt het

Bij de zin ‘moet ik dit nu doen?’ stel je jezelf steeds deze vraag met de klemtoon op een ander woord.

  • MOET ik dit nu doen?
    Is dit iets wat moet, of is het nice-to-have? Hoe belangrijk is de vraag die je hebt gekregen?
  • Moet IK dit nu doen?
    Ben ik wel de juiste persoon om alle e-mails en telefoontjes te beantwoorden, of is er iemand die dit veel beter en efficiënter kan?
  • Moet ik DIT nu doen?
    Is dit de taak waaraan ik mijn kostbare tijd wil besteden? Of zijn er andere zaken die prioriteit hebben?
  • Moet ik dit NU doen?
    Is de deadline echt keihard? Of ga ik nu heel hard werken om het direct op te pakken en blijft het vervolgens ergens anders op de plank liggen?
  • Moet ik dit nu DOEN?

Wordt er überhaupt wel actie van me gevraagd? Of ben ik een van de vele mensen die in de cc staan? Dan kan ik het ook ter informatie aannemen.

Prioriteiten

Je ziet, de kans dat je al deze vragen met ‘ja’ beantwoordt, is niet zo heel groot. Dat scheelt een hoop stress. Waarschijnlijk is dat wat jij als eerste op je to-dolijst hebt staan, ook echt het belangrijkste. En al die e-mails en telefoontjes tussendoor kunnen negen van de tien keer best even wachten of door iemand anders worden afgehandeld.

Filteren

Het kost wél tijd om de vragen te beantwoorden, dus misschien ben jij niet degene die dat nu moet doen! Een personal assistant (PA) kan alle binnenkomende telefoontjes en e-mails filteren op prioriteit. Zo krijg je alleen de vragen binnen die jij moet oppakken (de IK-vraag) en de PA zal je alleen storen als het belangrijk is (NU moet). Dat scheelt jou een taak (DIT) en de cc’s en telefoontjes ter info zet ze netjes voor je op een rij (en hoef je dus niet te DOEN). Zo tackel je alle vragen in één keer. Ideaal toch?

Zie jij het nut van een PA? Deze assistent op kantoor of op afstand kan zoveel voor je doen als jij wil. Voor al die taken die jij nu niet hoeft te doen. Neem contact met ons op door te bellen naar (073) 747 00 54, te e‑mailen naar info@emmahandson.nl of klik hier. Wij helpen je graag van je werkstress af!

Benieuwd naar wat we allemaal voor jou kunnen betekenen?