Britte is manager van Emma assisteert & adviseert (EAA), een van de drie afdelingen van Emma Handson. Zij vertelt graag meer over de afdeling en haar rol hierin.

Wat doet de afdeling EAA?

“EAA is een afdeling met momenteel 18 personal assistants (PA’s) en virtual assistants (VA’s), onder wie 2 coördinatoren. Onze werkzaamheden zijn zo veelzijdig, dat het eigenlijk niet in één zin is te vatten wat wij precies voor de klant doen. Dat gaat van telefoonservice tot grote adviestrajecten en zowel op locatie als op afstand. De basis is dat we onze klanten rust en ruimte in hun hoofd geven, zodat zij zich kunnen focussen op zaken die hun eigen aandacht nodig hebben. Als PA / VA dragen we bij aan het doel van onze klanten, vaak ondernemers. Ook als we alleen klusjes oppakken, denken we mee. We zijn ook een spiegel, sparringpartner en helpen processen verbeteren. Zo heeft de klant de focus op zijn taken en wij doen de rest.”

Wat maakt de afdeling zo bijzonder?

“Onze flexibiliteit en onze houding maken het werk wat wij doen uniek. We zijn veelal ondersteunend aan ondernemers, managementteams en directies, vaak mensen met een duidelijk doel voor ogen. . Uiteraard zijn zij degenen die bepalen hoe wij onze werkzaamheden uitvoeren, maar we gaan in onze ondersteuning aan hen ook op zoek naar de vraag achter de vraag. We begrijpen wat klanten echt willen en passen daar onze dienstverlening op aan. En die flexibiliteit zit erin dat voor onze klanten nooit iemand ziek, zwanger of met vakantie is, want wij zorgen ervoor dat iemand anders het werk overneemt. Dat nemen we helemaal uit handen. Daar zit veel investering in, dat mag je best weten. Maar het levert ook op, omdat je de klant kan helpen.”

Kent de afdeling ook nog uitdagingen?

“De dienstverlenende en proactieve instelling die wij van onze PA’s / VA’s vragen, heeft niet iedereen. Het is echt een tweede natuur om het fijn te vinden wat je met jouw diensten kan bewerkstelligen. De grootste uitdaging is dan ook om goed genoeg personeel te vinden om aan alle aanvragen te voldoen. We kijken daarbij niet alleen naar iemands werkverleden, maar selecteren echt op persoonlijkheid. We hebben daarom altijd vacatures openstaan. Het werk gaat heel goed en we kunnen uitbouwen. Dat zegt ook iets over wat wij doen: veel klanten doen een groter beroep op onze ondersteuning, of ze komen terug als ze weer hulp nodig hebben.”

Wat is jouw rol daarin?

“Ik ben zelf begonnen als PA / VA en eigenlijk is mijn rol nog hetzelfde, alleen dan niet voor klanten, maar ook voor collega’s: wat hebben mijn collega’s nodig om hun werk goed te doen en onze klanten écht verder te helpen? En hoe kan ik hen beiden helpen met het behalen van hun doelen en hen blij maken? Dat wil ik faciliteren. Ik wil mijn collega’s helpen, zodat zij kwaliteit kunnen leveren. De collega’s moeten blijven zien waar zij het verschil kunnen maken. Die intrinsieke motivatie, die sparkle, dat is typisch Emma en dat is echt heel leuk om te zien.”

Wat vind je het leukste aan het managen van EAA?

“Ik zie mezelf eigenlijk niet opeens als manager. Toen ik drie jaar geleden als PA / VA begon, was de afdeling nog veel kleiner. Daardoor kon ik altijd meedenken en invloed uitoefenen op de dingen die ik zag. Dat wilde ik vooral blijven doen. Ik heb een passie, een doel en wil mensen daarin graag meenemen. Ik ben eerst senior geworden en ben dan nu doorgegroeid als manager, zodat ik mijn visie, die uiteraard in lijn is met die van Franka, kan uitdragen in de afdeling. En ik vind het werk als PA/ VA ook gewoon nog superleuk om te doen. Het is dus fijn dat ik daarbij betrokken blijf.”

En tot slot: wat is het doel van de afdeling? Waar staat EAA over vijf jaar?

“We zijn continu bezig met de ontwikkeling van personeel en systemen om vooruitstrevend te blijven en voorop te blijven lopen. Zo deden we ook voor corona al veel ondersteuning op afstand, maar dat willen we nog geaccepteerder maken. Ik merk dat klanten het soms nog spannend vinden om ons in te schakelen: je geeft al je werk uit handen en dan ook nog aan iemand die niet naast je aan een bureau zit. Als we dan eenmaal draaien, merken ze wel dat het gewoon heel goed gaat. Nog meer mensen mogen weten en ervan profiteren dat wij als Emma’s allemaal die instelling hebben: dienstverlenend, kwaliteit, focus en altijd dat stapje extra willen zetten om onze klant blij te maken.”

Benieuwd naar wat we allemaal voor jou kunnen betekenen?