5 tips voor een onweerstaanbaar LinkedInprofiel

20 juni

Je LinkedInprofiel, wanneer bekijkt iemand dat nou? Vergis je niet: wanneer iemand je naam googelt, is LinkedIn vaak een van de eerste resultaten. Niet alleen als je LinkedIn intensief gebruikt, maar ook als je er (nog) amper iets mee doet. Het is dus belangrijk om je LinkedInprofiel op orde te hebben en te houden. Loop je profiel nog eens door met onze tips voor een onweerstaanbaar LinkedInprofiel. Dan kom jij professioneel voor de dag!

Tip 1. De basis op orde: gebruik je echte naam en een professionele foto

Kijk eerst of de basis op orde is. Het eerste wat mensen van jou zien als je een bericht plaatst of liket of als suggestie wordt voorgesteld, zijn je foto en je naam. Omdat LinkedIn een zakelijk netwerk is, gebruik je voor je naam je (echte) voor- en achternaam. Je foto is een duidelijk portret, dus niet je gezin, je schaduw of de kat, zoals op andere sociale media soms gebeurt. Op LinkedIn praat je met elkaar als echte mensen. Je zorgt dus ook voor correcte contactgegevens.

Extra: wist je dat je de link (URL) van je profiel eenvoudig kunt aanpassen? Jouw URL is dan https://www.linkedin.com/in/<JOUWNAAM>/, zonder allerlei vreemde tekens in de link. Handig voor op je cv!

Tip 2. Zorg dat je kopregel bij je past

De ‘kopregel’ is de regel die direct onder je naam en foto te zien is bij berichten. Hier kun je je huidige functie kwijt, maar je kunt er ook voor kiezen jezelf kort te omschrijven, zodat mensen gelijk een beeld hebben van wie je bent en vanuit welke positie jij jezelf presenteert, een soort elevatorpitch dus. Je hebt hiervoor 220 tekens, dus leef je uit! Houd er wel rekening mee dat bij berichten alleen het eerste deel wordt getoond.

Tip 3. Presenteer jezelf met een persoonlijke achtergrondbanner en info

Klikken mensen vanuit een bericht of vanuit Google door naar je profiel? Dan zien ze behalve je profielfoto ook een zogeheten achtergrondbanner. Dit is de brede foto waar je profielfoto voor staat. Veel mensen laten deze banner leeg, maar het is juist een mooie mogelijkheid om jezelf extra te presenteren. Detailinfo voor de liefhebber: het formaat van de achtergrondbanner is 1584 x 396 pixels. Dan komt ie goed uit van mobiel tot groot scherm.

De info is ook een extra kans om jezelf te presenteren. Je hebt hiervoor maar liefst 2.600 tekens tot je beschikking. Dat betekent overigens niet dat je die allemaal moet gebruiken. Een pakkende tekst is niet per se lang. Geef een pakkende samenvatting van wie jij bent, gericht op een potentiële nieuwe werkgever. Of schrijf hier een commerciële tekst, gericht op nieuwe klanten.

Extra: veel bedrijven bieden een achtergrondbanner en infotekst aan die medewerkers kunnen gebruiken op hun LinkedInprofiel. Zo straal je als bedrijf eenheid en professionaliteit uit.

Tip 4. Wees niet te bescheiden

Een LinkedInprofiel is er om jezelf te presenteren. Gebruik dus de mogelijkheden die er zijn en laat zien wat je allemaal hebt gedaan. En nee, dat is niet stom. Je hebt niet alleen gestudeerd en vervolgens ‘tig’ jaar bij hetzelfde bedrijf gewerkt of van werk naar werk gehopt. Jij bent veranderd, je functie is veranderd of het bedrijf is veranderd, waardoor jij meer verantwoordelijkheden hebt gekregen of gewoon dé vraagbaak bent voor je collega’s omdat je al zo lang meeloopt. En je hebt ongetwijfeld cursussen gevolgd of vrijwilligerswerk gedaan. Ook die activiteiten en certificaten zijn de moeite van het vermelden waard. Vergeet ook vooral niet in te vullen welke vaardigheden je allemaal hebt. Dat zijn er vast meer dan je denkt!

Tip 5. Deel content

De laatste tip is misschien wel de belangrijkste: wees actief op LinkedIn. Volg mensen en bedrijven, reageer op berichten en deel zelf regelmatig interessante en relevante content. Je activiteit op LinkedIn wordt vrij prominent getoond op je profiel. Zo zien geïnteresseerden wat jou bezighoudt en waar jij warm voor loopt en leren ze je beter kennen. Ook vergroot je door het delen van en het reageren op berichten je zichtbaarheid en bouw je een betrokken netwerk op.

Resultaat: een onweerstaanbaar LinkedInprofiel

Kortom: een actief en goedgevuld LinkedInprofiel is onweerstaanbaar. Zo ben jij er voor je netwerk en is je netwerk er voor jou wanneer jij het platform wilt inschakelen voor een nieuwe baan of om ambassadeur te zijn voor je huidige bedrijf. En dat is juist de kracht van LinkedIn, toch?

Veel succes bij het opbouwen van je profiel!

We zijn benieuwd naar jouw profiel! Misschien zien we daaraan wel dat je supergoed past bij Emma Handson. Nieuwsgierig naar wat wij kunnen bieden? Bekijk dan onze vacatures. En vergeet niet ons te volgen op LinkedIn.

Benieuwd naar wat we allemaal voor jou kunnen betekenen?