5 tips voor een vlotte tekst op social media
20 februari
Een tekst schrijven voor social media? Doe jij dat even? Want ach, het zijn maar een paar regels. Maar juist omdat het maar een paar regels zijn, moet je er goed over nadenken. Op social media heb je maar een paar seconden om de aandacht te trekken, dus ieder woord moet raak zijn. Hoe schrijf je een vlotte tekst voor social media? Wij geven je 5 tips.
Tip 1. Behandel de tekst zoals andere content
Ook al zijn de teksten op social media kort, toch schrijf je die niet even tussendoor. Ook – of misschien wel juist – deze teksten verdienen je volle aandacht. Alleen dan krijgt jouw tekst de aandacht van je publiek. Bedenk dus van tevoren:
- wat je boodschap is
- wat je met je tekst wilt bereiken
- welke tekst je daarvoor nodig hebt
Goed dus dat je deze blog leest! Daarmee zet je de eerste stap naar een vlotte tekst op social media.
Tip 2. Houd de tekst beknopt
Let op: beknopt is niet hetzelfde als kort. Er staan best vaak langere berichten op social media die toch goed worden gelezen. De boodschap rechtvaardigt dan de uitgebreidere post. Dat betekent niet dat je ellenlang moet uitweiden. Past jouw boodschap in een paar regels? Prima! Vooral doen. Voorkom herhaling en zorg dat je niet meer woorden gebruikt dan nodig. Zorg daarnaast voor een goede zinsopbouw en een actieve schrijfstijl.
Tip 3. Schrijf een sterke eerste zin
De eerste zin van je post bepaalt of mensen doorscrollen of jouw bericht gaan lezen. Die moet dus triggeren. Begin met een (herkenbare) vraag of een zin die nieuwsgierig maakt naar meer. De socialmediapost van deze blog begint met ‘Lees jij deze tekst of scrol je door?’ Heeft die tekst jou naar deze blog getrokken? Dan heeft ie gewerkt! Let op: voorkom ‘clickbait’: doe in je eerste zin en de rest van de tekst geen loze beloften. Als mensen wel klikken, maar snel teleurgesteld weggaan, bereikt je boodschap de lezer nog niet. Fijn dus dat jij al tot zover in de tekst bent gekomen!
Tip 4. Maak het persoonlijk
Social media heten niet voor niets zo: ze zijn in eerste instantie bedoeld voor sociale interactie, niet om reclamepraatjes te zenden. Als het goed is, wil je als bedrijf graag in contact komen met je volgers, contacten en andere geïnteresseerden op het platform waar je bent. Zorg daarom voor verbinding door een anekdote te delen of aan te sluiten bij vragen van je (potentiële) contacten. Zo word je benaderbaar en weten mensen jou beter te vinden.
Tip 5. Versterk je tekst met een goed beeld
Op Instagram is een ijzersterk beeld essentieel. Op TikTok spelen korte filmpjes de hoofdrol. En ook op LinkedIn wordt beeld steeds belangrijker. Daar zie je de tekst ook geregeld gepresenteerd in een mooie presentatie of in bullets met emoji’s. Ja, ook die zijn in zakelijke communicatie toegestaan tegenwoordig. Als je er maar voor zorgt dat ze niet verkeerd kunnen worden geïnterpreteerd. Zorg er bij gebruik van beeld wel voor dat het geen ‘beeld om het beeld’ wordt. Beeld en tekst versterken elkaar als ze beide met zorg zijn samengesteld.
Trek de aandacht met een vlotte tekst op social media
Een vlotte tekst schrijven voor social media is dus nog niet zo gemakkelijk. Denk goed na over wat je wilt zeggen en gebruik daarvoor niet meer woorden dan nodig. Zo zorg je ervoor dat mensen even stoppen met scrollen en jouw boodschap oppikken. Zien we elkaar op social media?
Heb jij hulp nodig bij het schrijven en redigeren van teksten voor social media en websites? Bij Emma Handson denken we graag met je mee. Neem contact met ons op voor meer informatie. En volg ons natuurlijk op social media: LinkedIn, Facebook en Instagram.