Het perfecte jaarverslag

23 mei

Een jaarverslag is niet iets wat je in een middag in elkaar zet. Je bent er een aantal maanden mee bezig om alles goed weer te geven. En dat doe je niet voor niets: al dat harde werken verdient een groot publiek! Maar hoe zorg je ervoor dat jouw jaarverslag écht wordt gelezen? Wij vertellen je over de cruciale stap die je daarvoor echt niet mag overslaan. De stap die je tijdwinst oplevert en zorgt dat jij je kunt concentreren op de inhoud.

Waarom een jaarverslag?

Een jaarverslag is precies wat het zegt: een verslag van de gebeurtenissen in het afgelopen jaar. Een jaarverslag wordt vaak gecombineerd met de jaarrekening, het financiële verslag dat de meeste bedrijven jaarlijks verplicht zijn aan te leveren bij KVK. Organisaties mogen zelf bepalen wat ze verder in een jaarverslag zetten en grijpen de kans aan om het publiek te vertellen over de resultaten van het afgelopen jaar. Juist daarom moet niet alleen de inhoud kloppen, maar moet het er ook goed uitzien.

Verschillende vormen

Een jaarverslag hoeft geen ‘saai’ Worddocument te zijn. Als je de tekst ‘aankleedt’ met aantrekkelijke afbeeldingen en het verslag in een mooie opmaak giet, wordt het aantrekkelijker om te lezen. Je kunt zelfs kiezen voor een interactieve pdf, een online magazine of een infographic. Maar hoe je het ook wendt of keert: de tekst in dat Worddocument is wel de basis. De inhoud moet goed zijn en de tekst moet kloppen. Dat scheelt veel dure lastminutewijzigingen die je immers in zo’n bijzondere opmaak niet zelf kunt doorvoeren.

Een frisse blik op de tekst

De inhoud is dus de basis en die staat er niet zomaar. Je werkt met meerdere mensen en afdelingen aan het jaarverslag en er worden teksten aangepast om aan ieders wensen te voldoen. Vervolgens moeten al die teksten ook nog worden gecombineerd tot één geheel. Inmiddels heb je de teksten daardoor zo vaak gezien, dat je de details niet meer kunt onderscheiden. Daarom is een frisse blik onontbeerlijk. Juist iemand van buiten (dat is immers je doelgroep) ziet of het jaarverslag consistent is, gemakkelijk leest en begrijpelijk is.

De puntjes op de i

Waar we dan allemaal op letten? Denk aan de volgende zaken:

  • Correcte spelling en grammatica, zodat er geen foutje meer in de tekst zit.
  • Consistent taalgebruik, zodat iedereen de beestjes bij dezelfde namen noemt.
  • Verklaring van afkortingen en jargon, zodat de tekst voor de lezer te begrijpen is.
  • Heldere formuleringen, zodat je jaarverslag gemakkelijk wegleest.
  • Een nette lay-out in je eigen huisstijl, zodat het er professioneel uitziet.

Tijdwinst en focus

Het laten redigeren van je jaarverslag is de cruciale stap die ervoor zorgt dat het jaarverslag wordt gelezen. Het levert tijdwinst op en zorgt ervoor dat jij je kunt focussen op de inhoud. Nadert de deadline en zie je door de bomen het bos niet meer? Geen paniek! Wij kunnen het geredigeerde jaarverslag in overleg al binnen drie werkdagen opleveren.

Extra mogelijkheden: lay-out, samenvatting en vertaling

Wil je meer dan alleen de tekst van je jaarverslag laten redigeren? Ook dat kan! Wij kunnen in lay-out zo ver gaan als jij wilt. Zo kunnen we het jaarverslag voor jou transformeren tot een professioneel ontworpen magazine of boekwerk. Dan geef je het publiek echt een cadeau! Of we maken een samenvatting van één of enkele vlot leesbare pagina’s voor publicatie op je website. En heb je anderstalige lezers? Dan vertalen we het jaarverslag gewoon naar het Engels.

In Nederlands en Engels

Bedenk: het jaarverslag is jouw kans om je resultaten over het afgelopen jaar te delen met een groot publiek. Dat wil je wel goed doen! Kies daarom voor die cruciale stap in het proces: het redigeren van je jaarverslag. Wij doen dat graag voor je, in het Nederlands of in het Engels, net wat jij wil. Neem contact met ons op en we vertellen je graag meer over de mogelijkheden.

Benieuwd naar wat we allemaal voor jou kunnen betekenen?