Dít is nu een goede PA

13 februari

Wat maakt iemand een goede PA? Als je het onze PA’s vraagt, krijg je geen opleiding als antwoord. En ook niet de kennis die ze nodig hebben voor hun werk. Nee, wat een goede PA maakt, is de juiste instelling. En die heeft meerdere kanten. Of misschien maar één …

PA, Emma Handson-style

Een goede PA kan veel voor een klant betekenen. Een goede PA, Emma Handson-style, pakt de zaken op waarvoor een ondernemer niet genoeg tijd, zin of kennis heeft, maar die wel nodig zijn om een bedrijf te laten draaien én te laten groeien. Dat is voor iedereen anders. De een heeft voldoende aan iemand die de telefoon opneemt en de agenda bijhoudt, de ander wil iemand die op managementniveau mee kan sparren en die de prioriteiten scherp houdt. Onze PA’s zijn er voor deze zaken en alles ertussenin. Zo hoeft de ondernemer zich daar niet druk over te maken en kan die zich bezighouden met wat diegene echt wil doen: ondernemen.

Weten wat de klant wil en nodig heeft

De PA wordt ook wel secretaresse, managementassistent of business assistant genoemd. Wij kiezen voor de term PA (personal assistant), omdat wat wij doen is afgestemd op de persoonlijke wensen en behoeftes van de klant. Onze PA’s vragen gewoon wat de klant wil. Dat zorgt voor duidelijkheid. De kunst is daarbij om goed te luisteren en tussen de regels door te lezen: verder kijken dan wat de klant vraagt en meedenken over wat iemand nodig heeft. En nee, dat betekent niet altijd hetzelfde.

Blijven toetsen

Zo’n eerste antwoord is fijn, maar wensen veranderen. Daarom blijft een goede PA in gesprek met de klant over of de werkzaamheden nog steeds aansluiten bij wat de klant wil. Als de klant merkt dat de zaken die hij of zij uit handen heeft gegeven, goed gaan, ontstaat vertrouwen dat de PA misschien wel meer kan oppakken. Zo heeft de klant nog meer tijd en rust om te doen wat diegene het beste kan.

Overzicht creëren

Het zal de eerste keer niet zijn dat we ergens beginnen om een achterstand weg te werken. Iemand kan het werk alleen niet meer aan en schakelt daarom iemand in. Die praktische hulp bieden onze PA’s dan gelijk. We doen dat op een gestructureerde manier en creëren zo overzicht voor de klant, zodat die niet meer in zo’n stresssituatie terechtkomt. Een duidelijke agenda en een overzichtelijke mailbox zijn hiervan een deel, maar zeker niet alles. Ook tools als projectmanagementsystemen kunnen uitkomst bieden. En ook daar denken onze PA’s over na.

Verwachtingen overtreffen

Een taak oppakken voor de vraag letterlijk is gesteld, nadenken hoe zaken beter of efficiënter kunnen en de klant op prioriteiten wijzen als je merkt dat die dat nodig heeft. Een goede PA wil de verwachtingen van de klant overtreffen. Met de hoge standaard die wij voor onszelf al stellen, is dat lastig, maar niet onmogelijk. Onze PA’s hebben weinig woorden nodig en weten uit ervaring wat het beste is voor de klant.

Schouders eronder en gaan

De PA’s van Emma Handson werken voor veel verschillende klanten, waardoor ze talloze uitdagingen én hun oplossingen kennen. Maar ook als we het antwoord op een vraag (nog) niet weten, is ons antwoord nooit ‘nee’. Omdat we een heel team aan PA’s hebben, kunnen we te rade gaan bij collega’s. En als iets echt nieuw is, dan zoeken we uit hoe we de klant kunnen helpen. Die aanpakkersmentaliteit is dus wel nodig: ‘Kom maar op met die vragen. We pakken het gewoon op en het gaat ons lukken.’

Goede PA

Plezier in het werk

PA zijn kan een solistische functie zijn. Maar dat geldt niet voor de PA’s van Emma Handson. Door vaak samen op kantoor te werken, kunnen we gemakkelijk ervaringen uitwisselen. Dat is superleerzaam én heel gezellig. Zo hebben we plezier in het werk en helpen we klanten iedere dag met een glimlach. Dat maakt de PA’s alleen maar beter.

Kortom: een goede PA zet de klant centraal

Wat is dus een goede PA? Tuurlijk: de PA’s van Emma Handson hebben stuk voor stuk een goede opleiding en/of werkervaring. Ook intern is er een goede begeleiding. Maar de opleidingen zijn heel divers en ook het type persoon verschilt. Wat de PA’s van Emma Handson goede PA’s maakt, is vooral dat ene motto: alles voor de klant. Een goede PA maakt het niet uit welke taak hij of zij oppakt, als die de klant maar ontzorgt. Dat is flexibiliteit in de breedste zin van het woord.

Heb jij het in je om een goede PA te worden of wil je een goede PA? Neem dan contact met ons op. Wij gaan graag met je in gesprek.

Benieuwd naar wat we allemaal voor jou kunnen betekenen?