Even voorstellen: telefonist Marah
6 juni
Marah werkte twaalf jaar in een fastfoodrestaurant en werkte zich op tot in het managementteam. Op zoek naar een ander ritme wees haar zus haar op de vacature van telefonist bij Emma Handson. “Dit werk past bij mij: het sociale, het makkelijk met mensen praten en niet constant met hetzelfde bezig zijn.”
Van balie tot management
Marah deed een opleiding in toerisme en ging, na gewerkt te hebben in een hotel, door met hbo Rechten. “Dat bleek niet helemaal wat ik zocht en ik ben toen fulltime gaan werken bij mijn bijbaantje bij McDonald’s. Ik heb daar uiteindelijk twaalf jaar gewerkt en ben doorgegroeid naar het managementteam. Ik vond het heel leuk werk en was er ook goed in, maar de werktijden pasten niet meer zo goed bij me.”
Aanrader
Marah ging op zoek naar ander werk en dat bleek dichterbij te vinden dan ze dacht. “Mijn zus Rosie werkte al als PA bij Emma Handson en zij wees mij op de vacature van telefonist. Of dat niet iets voor mij was? Ik ben gaan kijken en heb het gewoon geprobeerd. Het is wel heel iets anders, maar ik heb het heel erg naar mijn zin. Hier heb ik regelmaat én het klantencontact dat ik zo leuk vond in hotels en bij McDonald’s, al is het dan op afstand.”
Afwisseling
Het werk past bij Marah, zo had haar zus goed gezien. “Door het sociale, het makkelijk met mensen praten en niet constant met hetzelfde bezig willen zijn”, bevestigt ze. “Het klinkt misschien wel als hetzelfde, de hele tijd aan de telefoon, maar het werk is heel wisselend. Als ik zeg dat ik telefonist ben, denken mensen vaak dat ik op een callcenter zit en dingen aan het verkopen ben. Dat ik de hele dag hetzelfde riedeltje afdraai. Dat is absoluut niet zo!”
Telefoonservice
Hoe zit het dan wel? “Als bedrijven zelf geen telefonist hebben of extra ruimte willen, maken ze gebruik van onze telefoonservice”, legt Marah uit. “Wij nemen dan de telefoon voor hen aan. We hebben tientallen klanten en die willen allemaal iets anders: de manier waarop we bellers te woord staan, hoe een telefoontje wordt afgehandeld; dat soort zaken wisselt per klant. Voor sommigen schakelen we alleen door of maken we een terugbelnotitie, voor anderen verwerken we afspraken in de agenda en beantwoorden we e-mails en whatsapps.”
Extra taken
Zit je dan wel de hele dag aan de telefoon? Marah: “Dat verschilt per dag. Soms is het wel druk en ben je veel aan het bellen, maar als het rustig is, zitten we echt niet te wachten tot de telefoon rinkelt. We houden ook mailboxen bij en hebben allemaal andere taken naast ons werk aan de telefoon. Zo heb ik met een collega de onboarding voor nieuwe collega’s georganiseerd. Het is heel fijn dat er ruimte is om zo’n project op te pakken. Daar leer je veel van.”
Leren met fijne collega’s
Marah zit dus op haar plek. “Zeker! Ik leer hier heel veel. Er is veel ruimte voor en de collega’s en het management willen ook dat je veel leert. Je kunt altijd aan iedereen vragen stellen en mensen kijken je daar nooit raar op aan. Dat vind ik ook echt het leukste aan mijn werk: de sfeer onder collega’s. Er is niets te gek en er wordt nooit geoordeeld. Dat vind ik wel belangrijk, dat iedereen gewaardeerd wordt. Ik vind dit echt een heel fijne werkplek!”
Dank, Marah! Veel werkplezier bij Emma Handson!
Wil jij ook een afwisselende baan met fijne collega’s? Bekijk onze vacatures.