Leidinggeven aan thuiswerkers: 7 tips

8 oktober

Veel mensen werken thuis sinds de coronamaatregelen zijn ingegaan. Dat is nieuw voor de werknemers, maar ook voor de werkgevers is het wennen. Hoe moet je leidinggeven aan thuiswerkers? Directeur Franka van Dommelen van Emma Handson heeft hiermee ruime ervaring. Al in het precoronatijdperk werkten veel van onze medewerkers vanuit huis.

“Hoe je moet leidinggeven aan thuiswerkers? Dat zou je eigenlijk aan hen moeten vragen! Ik probeer het op mijn manier en vraag feedback.” Franka noemt als we het haar vragen niet even een lijstje met tips hoe het zou moeten. In plaats daarvan vertelt ze hoe zij het zelf aanpakt. Aangezien Emma Handson behoort tot de top 15 van vitaalste bedrijven, zal ze zeker een punt hebben. Uit het gesprek met haar destilleren we 7 tips voor leidinggeven aan thuiswerkers.De rode draad daarin: “Zorg dat mensen binding houden met de organisatie.”

Tip 1: faciliteren in materiaal

“Je begint natuurlijk met faciliteren in materiaal. Dat was bij ons al goed geregeld met onder meer laptops, telefoons, iPads en Skype. Nu hebben we dat uitgebreid met onder meer Microsoft Teams en we hebben versneld de nieuwe telefooncentrale in gebruik genomen, zodat we ook thuis telefoon voor klanten konden opnemen.”

Tip 2: bel, skype, zoek elkaar op

“Ik ben veel vaker gaan bellen en videobellen, met medewerkers, maar ook met klanten. Je kunt als leidinggevende gericht aan je mensen vragen: hoe gaat het met je? Wat heb je nodig? Wat kan ik voor je doen? Dat soort gesprekken kun je ook gericht plannen, door geregeld tijd te maken voor een gesprek via telefoon, Teams of Skype. Dat heb ik ook meegegeven aan de managers van de drie afdelingen van Emma Handson.”

Tip 3: activeer de medewerkers

“Er ligt zeker een rol bij de medewerker zelf. Op kantoor signaleer je het sneller als iemand niet blij kijkt of gestresst is. Op afstand zie je dat niet. Je moet als medewerker dus zelf op tijd aan de bel trekken als je niet goed in je vel zit. Of het nu privé niet lekker loopt of op het werk. We zijn een gezamenlijk team en ieder heeft daarin zijn eigen rol. Het is belangrijk dat we elkaar allemaal scherp en geïnformeerd houden.”

Tip 4: schrijf een blog of neem een vlog op

“Het is altijd van belang om open en transparant te communiceren, zeker als je je collega’s maar een paar keer per jaar ziet. In het begin van de coronatijd was het daarnaast extra belangrijk om de rust te bewaren. Daarom ben ik wekelijks persoonlijke blogs gaan schrijven op ons intranet. Je kunt ook een vlog opnemen als dat beter bij jou past. Ik wilde hiermee collega’s op de hoogte houden van de impact van corona op onze organisatie en de ondernomen acties. En ik probeerde er op deze manier voor te zorgen dat iedereen binding bleef houden met het bedrijf. Ik beschreef vooral mijn persoonlijke beleving, maar natuurlijk probeerde ik alle Emma’s hiermee te bereiken. Dat blijft lastig met een steeds groter wordende groep. Daarom vind het ik het heel fijn om feedback te krijgen.”

Tip 5: vraag feedback

“Ik pols heel geregeld of mensen nog tips voor me hebben en wat ze vinden van mijn manier van leidinggeven. Als er iets is, wil ik graag dat mensen dat tegen mij zeggen. Daarom vraag ik er zelf om, maar ik roep mijn medewerkers ook op om zelf de telefoon te pakken. Je moet wegblijven van aannames. Op die manier houden zij mij ook scherp, houd ik voeling met de (mogelijke) impact van beslissingen en blijf ik aangehaakt. Zo blijven de sfeer en de kracht van Emma Handson behouden.“

Tip 6: wees creatief

“Onze notulisten missen het om op pad te zijn. Dan heb ik een hersenspinsel: ga (op afstand uiteraard) ergens bij elkaar zitten, zodat je toch dat gevoel hebt. Of zet vanuit huis tegelijkertijd Teams open, zodat je toch samen met iemand aan het werk bent. Ik probeer dan mee te denken in een creatieve oplossing. Geen idee of zo’n idee realistisch, haalbaar of wenselijk is, maar dat kun je onderzoeken. Ik wil er alles aan doen om te zorgen dat de medewerkers zo gemotiveerd mogelijk blijven. We hebben ook vrijdagmiddagborrels, bingo’s en diverse trainingen via Microsoft Teams gedaan. Maar nu het weer kan, vinden wij het ook fijner om af en toe fysiek af te spreken. Kijk dan vooral naar wat wél kan.”

Tip 7: geef het goede voorbeeld

“Als het eropaan komt, kijken mensen toch naar jou, als directeur. Ik heb ooit ervaren dat als ik het hoofd laat hangen, dat dat doorwerkt in de organisatie. Hoe kan ik van anderen verwachten dat ze scherp en positief blijven, als ik dat niet doe? Ik moet dus, zeker in coronatijd, de rust bewaren, duidelijkheid scheppen en de filosofie van het bedrijf uitdragen. Het is belangrijk dat iedereen blijft voelen: wij als Emma’s maken een succes van jouw dag!”

Vanuit huis, vanaf ons kantoor of bij jou op locatie: onze Emma’s staan voor je klaar. Heb jij nog tips voor thuiswerken, of kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan eens contact met ons op. Dit kan door te bellen naar (073) 747 00 54, te mailen naar info@emmahandson.nl of klik hier. We gaan graag de samenwerking met je aan!

Benieuwd naar wat we allemaal voor jou kunnen betekenen?